I Danmark har vi mere end 10.000 registrerede rengøringsselskaber. Vi danskere hader at gøre rent. Både derhjemme og på vores arbejdspladser. Derfor vælger vi ofte den nemme og dyre løsning: ekstern rengøring. Rengøringsbranchen er i nogle tilfælde en smule broget. 40% af arbejdsstyrken for rengøringsbranchen består af udenlandsk arbejdskraft (kilde: DST.dk).
Der er mange måder at måle de danske konjunkturforhold – en af dem er andelen af private forbrugere og virksomheder der hyrer ekstern rengøring. Når det går godt, bliver ekstern rengøring en luksus mange virksomheder takker ja til.
Det er der intet galt i. Som alle de virksomheder der køber rengøring, består rengøringsvirksomhederne af hårdtarbejdende mennesker der gerne vil tjene penge og (ofte) ønsker en selvstændig arbejdsgang.
Dette blogindlæg er til dig, din ven og din kollega, der har overvejet at in-source rengøringen igen. Dig, som det hver måned gipper i, når du har brugt et beløb svarende til en firmafest på at få gjort rent. Et beløb du førhen har opfattet som et nødvendigt unde. Lad mig fortælle dig en hemmelighed – det er det ikke.
I blogindlægget kommer vi ind en samlet løsning, der giver dig mulighed for at halvere dine månedlige omkostninger og med høj sandsynlighed, opnå et bedre resultat og et renere arbejdsmiljø.
Du får også adgang til en indkøbsliste og et regneark, hvor du kan udregne din månedlige besparelse.
1. Kvalificeret arbejdskraft
Ved ekstern rengøring, betaler du mange steder 500 kr. pr. time eksklusiv udstyr (klude, sæbe, støvsuger m.m.). Vi har ingen uddannelser i Danmark der udlærer rengøringspersonale, hvorfor personalet er ufaglært, men i nogle tilfælde har erfaring der gør dem 500 kr. i timen værd. I andre tilfælde har de næsten ingen erfaring, men arbejder trods dette til en timepris på 500 kr.
Nogle rengøringsassistenter har et taget et kursus hos en privat virksomhed – de udbydes blandt andet af AMU og andre kursusvirksomheder.
Dit alternativ som virksomhedsejer bliver derfor med ufaglært arbejdskraft i fokus.
Af forskellige ufaglærte grupper, kan du med fordel kigge på det yngre publikum eller fleksjobbere. Begge grupper har en tilbøjelighed til at være ekstremt motiveret, da de enten har været ude af job længe eller aldrig har tjent sine egne penge før.
Jeg foreslår derfor følgende grupper:
- Studentermedarbejdere (gymnasieelever, folkeskoleelever eller studenter med sabbatår).
- Fleksjobbere fra jeres lokale jobcenter.
- Implementere rengøring som en løbende opgave for dine nuværende medarbejdere.
De 2 førstnævnte er til at foretrække og vil medføre markant mindre bøvl hos de medarbejdere, der er ansat under andre forudsætninger og med andre arbejdsopgaver end rengøring.
2. Sådan finder du kvalificeret arbejdskraft
De fleste går i stå, når de skal finde personalet til rengøringen. Det er i sin enkelthed nemt og billigt.
Fleksjobberen
Hvis du beslutter dig for at finde en fleksjobber, kan du besøge siden her:
https://info.jobnet.dk/da/arbejdsgiver/fakta-om-jobcentrenes-tilbud/tilskud-til-ans%C3%A6ttelse-af-person-i-fleksjob
Her finder du en udførlig guide. Du skal ofte i kontakt med dit lokale jobcenter og derigennem finde den rigtige person til jeres virksomhed. Mange fleksjobbere, unge som ældre, vil have svært ved at fylde en deltidsstilling alene med rengøring – medmindre det skal være klinisk rent hele tiden. Derfor kan du med fordel bygge på deres stilling med andre opgaver. Mange virksomheder har draget stor fordel af at gøre arbejdspladsen mere hjemlig. Det er ofte en hyggelig arbejdsopgave for en fleksjobber.
Forslag på arbejdsopgaver du kan fylde på med: Indkøb til kontoret, mad-indkøb, skære frugt (sunde snacks til sunde medarbejdere), lave kaffe og generelt sørge for, at alle medarbejdere har det godt.
Det er vigtigt der bliver ordentligt forventningsafstemt, så fleksjobberen ikke bliver skuffet. Det er ikke alle der har interesse i at gøre rent, så husk at gør det tydeligt i “stillingsbetegnelsen”.
Økonomien forbundet ved en fleksjobber er variabel. De skal have løn efter kvalifikationer, men du skal forvente den vil være et sted mellem 100-200 kr. i timen.
Kommunen betaler 50% af lønnen, hvilket giver forudsætninger for en meget attraktiv timepris for dit vedkommende.
Det varierer hvor mange timer en fleksjobber skal/må arbejde. I de fleste tilfælde er det halv tid, men der er også tilfælde hvor det kun er et par timer 2 dage i ugen. Disse detaljer kan dit lokale jobcenter gøre dig meget klogere på, da de har styr på hvem der kan arbejde hvor meget og således.
Den “unge”
Har du ikke børn, kan unge mennesker virke meget fremmede. Det er de ikke. De er simple og meget nemme at have med at gøre. Jeg har selv af flere omgange benyttet mig af ungarbejdere, og det er blandt den arbejdskraft som jeg har været gladest for. De har incitamentet og tiden til at tjene penge. Ligeledes er det ofte humørbomber, der spreder smil og glæde. Jeg vil til enhver tid foretrække denne type arbejdskraft.
Fordele ved at vælge en ungarbejder/studentermedhjælper:
- De vil VIRKELIG gerne tjene penge og har ofte svært ved at finde arbejde.
- Deres alternativer er med 60% sikkerhed dårligere end hvad du har at tilbyde.
- De har ofte aldrig haft et arbejde før, så de begår sig med forsigtighed og lytter nøje efter, når du har noget på hjerte.
Når du skal finde en ung person, kan du med fordel starte hos dine medarbejdere. Har de en søn/datter? Hvis de har, og sønnen/datteren ikke har et fritidsjob, har de ofte incitament til at få ham/hende i arbejde (det slider på pengepungen med alle de lommepenge).
Gør dig selv den tjeneste at behandle det som en normal ansættelse. Få en ansøgning, evt. CV og afhold jobsamtaler med de enkelte. Det giver dig bedre forudsætninger for at finde den bedste, men også at forventningsafstemme og undgå misforståelser på længere sigt.
Har din/dine medarbejdere ikke nogle børn, skal du finde dem andetsted.
Den nemmeste og billigste måde, er ved at finde den lokale Facebook-gruppe. Alle byer har ofte en stor Facebook-gruppe, hvor alle; fra børn til forældre er medlem. I mange byer findes der også “søg job”-grupper.
Når du laver job-opslag, skal du have sælgerhatten på. Så lad være med at lav et opslag hvor du skriver: “Vi søger en ungarbejdere. Send ansøgning på xxx@mail.dk”.
Gør dig (bare lidt) umage.
Start med at skriv “ungarbejder søges” i opslaget og gør derefter dit bedste, for at beskrive jobbet. Bliv enig med dig selv om timelønnen inden og lad den fremgå af opslaget. Slut af med et team-billede, så ungarbejderen kan se hvor glade, flinke og kønne mennesker I er.
Jeg foreslår dig at tilbyde jobbet til en timeløn på 80 kr. Det gør dig mere attraktiv end de fleste studiejobs, og er heller ikke noget du bliver ruineret af. Såfremt det er en ung over 18 år, vil jeg foreslå dig at tilbyde en timepris på 120 kr.
Tip: Skal du blive populær blandt de unge, så lad dem høre musik i høretelefoner, køb nogle energidrikke og sodavand. Jeg garanterer, at du aldrig kommer til at mangle en ungarbejder igen. De skal nok fortælle alle deres venner om deres fede job.
Har du ingen Facebook gruppe i din by, kan du i stedet gøre følgende:
- Gå til din markedsførings-mand/kvinde og få ham/hende til at lave en geografisk målrettet Facebook annonce på et par kilometer rundt omkring virksomheden. Afgræns på alderen og brug 1-2.000 kroner. Så lover jeg dig, at du nok skal få henvendelser.
- Sæt en “flyer” op i det lokale supermarked eller på det nærmeste gymnasie eller folkeskole.
- Spørg rundt i dit netværk. Har de børn? Har de haft ungarbejdere?
3. Sådan får du købt (alt det kedelige) ind
Når du har styr på personalet, skal du have styr på “værktøjet”. Bruger du en billig moppe fra Fakta, bliver de aldrig færdige. I tilfælde af at din eksterne rengøring i alle tilfælde har haft egne remedier med, skal du have købt ind.
I blogindlægget laver jeg en indkøbsliste, så du har styr på, hvad du skal have købt. Den kommer senere.
Mange kommer til kort i forbindelse med rengøringen, fordi de ikke ved noget om emnet. De lader sig forføre af rengøringsselskabernes fag-eskpertise og evne til at vælge det rigtige værktøj.
*Disclaimer: Det har de ofte også RIGTIG godt styr på.
De fleste erhvervslokaler er kontorlokaler. Det gør opgaven nem. Rigtig nem. Du skal bruge:
- Et moppesæt
- En støvsuger + en lille støvsuger
- Klude og spande
- Sæbe
- Tilvalg: Spindelvævsbørste
- Tilvalg: Gulvvaskemaskine
Har du derimod (også) et lager, skal du muligvis bruge en smule mere:
- Alt det samme som ovenfor
- Gummiskraber/Svaber
- Kost til udendørs arealer
- Tilvalg: Fejemaskine
- Tilvalg: Industristøvsuger
Har du en produktion, har du med høj sandsynlighed ret godt styr på rengøringen i forvejen. Medmindre du har specielle krav, vil din indkøbsliste ofte være den samme som for et lager.
Skal du have gjort ordentligt rent, så lov mig at du køber de rigtige remedier.
Mopper: Den skal være nem, handy og kunne bruges til fugtmopnings-teknikken
Klude: Det må ikke være en karklud. Mikrofiberklude kan bruges til (næsten) alt og vil være den anbefalede klud til rengøring af normale overflader
Støvsugere: Du må for alt i verden ikke købe en støvsuger magen til den, som du har derhjemme. Posekapaciteten er for lille, poserne er for dyre og sugeevnen er ofte alt for ringe. Du skal have en professionel støvsuger der kan suge og er bygget til det, som du skal bruge den til – erhvervsrengøring.
Sæbe: Der er mange typer af sæber. De fleste varianter der er til salg i supermarkeder, bliver ikke udspecificeret. Det er bare “sæbe” – og bruges enten til hænder eller rengøring. Der er forskel på hvilken sæbe du skal bruge, afhængigt af om det er overflader (eks. skriveborde) eller gulvet. Når du arbejder med kemi/sæbe, kan du ødelægge overflader ved brug af forkert sæbe. Det skal du ikke ud i. Få købt ordentlig sæbe hjem. Det er ofte også billigere og kan købes i emballager der holder i mere end en måned.
Gulvvaskemaskine: Du har (måske) ikke behov for en. Den gør i mange tilfælde bedre rent, da den har en roterende grov børste og kan komme helt i bunds. Skal du kun rengøre et mindre areal, hvor der ikke er så meget gennemgang, kan du med fordel lade være. Skal du rengøre gulvareal svarende til mere end 200 kvadratmeter, burde du lege videre med tanken om en gulvvaskemaskine.
Spindelvævsbørste: I tilfælde af du ikke finder en medarbejdere på +2 meter .. Alle hader spindelvæv, det er grimt og hører på ingen måde hjemme på et moderne kontor. Det hører til i faldefærdige og forladte huse.
Gummiskraber: Det mest undervurderede rengøringsremedie. Vand? Støv? Den tager det hele. Har du et glat gulv på lageret – eks. epoxy, kommer du aldrig til at bruge en kost igen, når du først har prøvet at feje med en svaber.
Fejemaskine: Store indendørsarealer med groft skidt, parkeringspladser og udendørs arealer med fliser eller asfalt. Det er de primære tilfælde, hvor du bliver kiste-glad for din fejemaskine. Det bliver aldrig ordenligt rent med en kost.
Industristøvsuger: Det er et kapitel for sig. Har du et stort produktionsapparat, arbejder du med træ eller lignende, har du behov for sådan én – men det ved du med høj sandsynlighed allerede.
4. Bliver der gjort ordentligt rent?
Sandhedens time. Bliver der gjort ordentligt rent? Er du ligesom mig, kan du ikke se det. Det generer ikke dit øje, hvis der er lidt skidt og støv. Derfor råder jeg dig til at teame-up med én, der er hysterisk når det kommer til rengøring. Det kan være din bedre halvdel, din mor, din far eller en kollega.
Du må ikke bruge det til at skælde ud, men hjælpe ham eller hende der gør rent, til at blive bedre, så de ikke laver de samme fejl igen.
Husk hvor billigt du får din rengøring.
5. Kan det betale sig?
Det kommer an på hvor meget du betaler for din rengøring lige nu. Hvis du har meget billig ekstern rengøring, kan det måske ikke betale sig. Derfor har vi lavet et cheat-sheet hvor du kan smide nogle tal ind og se, hvor meget du kan spare.
Vi har kørt nogle forskellige test igennem, og selv hvis virksomheden skal investere i nye rengøringsmaskiner og artikler + et stort køb – eks. en gulvvaskemaskine, kan hele indkøbet tjene sig selv hjem på under 1 måned i nogle tilfælde.
Vi vil virkelig anbefale dig at downloade det, så du kan se hvor meget penge du kan spare.
I samme dokument finder du en indkøbsliste. Vi har ikke indtastet nogle bestemte produkter, da vi ikke ønsker at være farvede og tilgodese nogle udbydere. Den er udarbejdet med udgangspunkt i eks. Sæbe, støvsuger osv.
HVIS DU KLIKKER PÅ LINKET HER, VIL DU KUNNE DOWNLOADE VORES CHEATSHEET